Anasayfa | TORBALI GUNDEM | EVEEET… ALEVİLER İSYAN ETTİ

EVEEET… ALEVİLER İSYAN ETTİ

Yazı ebatı: Decrease font Enlarge font
image

Birinci husus; aşağıda belirttiğim ön araştırma, yorum ve tespitler kendime aittir. Bu tespit ve yorumlarımı tarafların konunun çözümüne ve gelişimine göstereceği hassasiyetleri de dikkate alarak birkaç bölümde

 

muhittincengiz_efem_yazar_878534956.jpg 

           Yerel Gazeteler iki gün üst üste başlık atmış “ALEVİLER İSYAN ETTİ” , “ALEVİLERİN İSYANI SOKAĞA TAŞTI” diye. Aleviler isyan etmesin de ne yapsınlar? Dernekte yapılan ilk toplantıya ben de katılmıştım. Ancak Ankara’da çıkan acil bir işim nedeniyle bundan sonraki üç günlük süreci izleyemedim. Ancak bugün gazetelerden ve Efem de yorumlardan izleyebildim.

            Belli bir süre yazmamayı düşünüyordum. Takdir edersiniz ki böyle bir olayda yazmamak da mümkün değildi. Bu nedenledir ki, olayları gelişimine göre kademe kademe izleyip, yorumlarımı ve naçizane çözüm önerilerimi çeşitli şekil ve biçimlerde belirteceğim.

            Birinci husus; aşağıda belirttiğim ön araştırma, yorum ve tespitler kendime aittir. Bu tespit ve yorumlarımı tarafların konunun çözümüne ve gelişimine göstereceği hassasiyetleri de dikkate alarak birkaç bölümde yazacağım. Bu bölümler olayların gelişimine göre, karşılıklı anlayışların biçim ve dozuna uygun olacaktır. Çünkü bu süreçte amacım; bağcı dövmek değil, üzüm yemek olacaktır.

            İkinci husus; konunun doğru değerlendirilebilmesi ortadaki karışıklığın giderilmesi, her isteyenin konuyu istediği yer ve yöne çekmesini önlemek için olayın geçmişini kısaca anlatacağım – bilemediğim veya yanlış bildiğim hususlar olursa lütfen bilenler düzeltsinler-   

            Tarafların ve kamuoyunun da bildiği gibi, Torbalı da –sayısı önemli değil- azımsanmayacak bir miktarda kendisini inanç yönünden Alevi olarak tanımlayan insan vardır. Torbalıdaki Aleviler de inançlarını,diğer inanç biçimlerinde olduğu gibi, kendi inandıkları biçimde ve yerde yaşamak istiyorlar.

            Bunun için de yerel idarecilere Cem Evi taleplerini dile getirdiler. Bu talepleri seçim öncesi tüm yerel idareciler ve de idareci olmak isteyen adaylar tarafından hararetle haklı bulundu ve yerine getirilmesi hususunda da yarışa girildi. Hatta neredeyse bazı taraflar bahse bile gireceklerdi.

            Neyse uzatmayayım; politikada en tecrübeli olanlar çeşitli dalgalanmalar geçiren bir süreç sonunda, Alevilerin gönlünü aldı. Seçim de yaklaşmıştı. Taleplerin yerine getirileceği husus alelacele meclisten geçirildi. Büyük bir şatafatla ve reklamla tüm Alevilerin duyacağı şekilde yer belirlendi. Ertuğrul Mahallesindeki Cem Evi yapılacak arsaya bizzat Torbalı Belediyesince yazılarak kocaman bir tabela asıldı. “Bu arsa Cem Evi yapımı için Torbalı Belediyesince tahsis edilmiştir” diye –bu tabela hala duruyor- Daha sonra arsanın içinde törenle kurban kesildi. Kurban lokması yenildi. Kurban lokmasından –ben yoktum- o gün Belediye Başkanı Sayın R.İsmail UYGUR da gelerek yedi. Resimler çekildi. Olay kutlandı. Her iki taraf da çok mutluydu. Her iki taraf da kazanmıştı.

            Mevcut Cem Evi arsasının yerini Torbalı Belediyesi kendisi göstermiş ve vermişti. İzmir Belediye Başkanı Sayın Aziz KOCAOĞLU verilen bu arsa üzerinde Cem Evi yapacağı sözünü verdi ve bu sözleşmeler kamuoyuna da mal edildi.  Karşılıklı tebrikler edildi. Memnuniyetler belirtildi. Şimdilik her şey tamamdı. Her iki taraf da sıkıntıdan kurtulmuştu.

            Özetlersek seçim öncesi Cem Evi vaadi ihaleye çıkmıştı. İhaleyi Torbalı Belediye Başkanı Sayın R.İsmail UYGUR ile İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Aziz KOCAOĞLU birlikte kazanmışlardı.

            Allah var doğru söyleyelim. Başlangıçta İsmail Başkan mevcut yeri vermemek için çok uğraştı. Dede Mezarlığı olsun dedi. Bayağı da sürtüşmeler oldu. Fakat Aziz başkan o sıra Dede Mezarlığının yeri parsel şeklinin Cem Evi projesine uygun olmadığını, arsayı imar müdürlüğüne incelettiğinde buradan ancak 270 m2 lik uygun bir alanın çıktığını belirtti. Bu alan da Cem Evi için çok küçüktü. O alan inşaat yapımı için çok biçimsizdi. Burada büyük bir alan üzerinde de eski mezarlar vardı.

            Söylentilere göre Aziz Başkan, İsmail Başkanı bir toplu görüşmede sesli bir biçimde oradakilerin yanında azarlayarak. Ertuğrul Mahallesindeki mevcut yerin verilmesini, kendisinin verilen yerde Cem Evi yapacağını, İsmail Başkandan başka bir şey istemediğini ve kararının da derhal uygulanmasını haşmetli bir biçimde emrettiler. Rivatey olur ki süreç bundan sonra başladı.   

            Neyse uzatmayalım –anlaşılan diğer yazılarımızda daha da detaylara gireceğiz- bu dayatma (!) neticesinde Sayın İsmail UYGUR gönülsüz de olsa arsayı meclis kararından geçirdi ve tahsis etti. Şimdilik her şey tamamdı. Yokuş çıkılmıştı…

            Bu kısa özetten sonra gelelim tespitlerime. Geçen bu süreç sonunda;

1.      Aleviler kendilerinin planlı olarak kandırıldığını (!),

2.      İnançları ile ilgili hususlarda kandırılmalarını affetmelerinin –telefi edilmediği takdirde- asla mümkün olmadığını,

3.      Her alevinin ibadetini inandığı biçimde yapabilmesi için Cem Evi istememesi mümkün olamayacağından, Cem Evi talebinin tüm Alevilerin inanç duygularını birleştirdiğini ve hararetle alevlendirdiğini,.

4.      Bu sürecin bu noktaya gelmesinden başta İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Aziz KOCAOĞLU’ nu, daha sonra da Başkan Sayın İsmail UYGUR’ u şahsen sorumlu gördüklerini. –İiddianın doğruluğu gelişen süreç içerisinde belirlenecektir. Bu husus şimdilik bir iddiadan ibarettir-

5.      Yine; Aleviler mağdur edildikleri bu haklı inanç taleplerinde insanlık değer yargılarına sahip tüm insanların yanlarında olacağını ve onları destekleyeceğini biliyor, buna canı gönülden inanıyorlar.

6.      Son olarak; Aleviler bu istenmeyen karışık sürecin KESİNLİKLE OLUMLU SONUÇLANACAĞINA da İNANIYORLAR.

 

            Sevgili okurlar; biz doğruların yanında olacağımıza, her ahvalde bunları savunup ve kollayacağımıza dair hayata söz veren insanlardanız. Bu nedenlerledir ki, böyle önemli bir konu ile ilgili görüş ve düşüncelerimi yazmamam ve sizlerle paylaşmamam mümkün değildi. Yazımın başlangıcında da belirttiğim gibi bu istenmeyen karışık sürecin olumlu sonuçlanabilmesi için elimden geleni yapacağım. Amma velakin; inatla çözüm oluşturmayıp, çözümsüzlüğü dayatan taraf için de duygu ve düşüncelerimi yazacağım. Aklıselim’in galip gelmesi umuduyla…

 

Muhittin CENGİZ

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

YORUMLAR

KUR 16/07/2010 11:34:52

avatar

Muhittin bey, çok iyi bir inceleme, iyi bir gözlem ve doğru tespit...kaleminize sağlık...
irfan 17/07/2010 06:54:31
avatar
Toplum olarak alevi-sünni ayrımcılığını biz aleviler değil seçim öncesi hakkımız olanı bize vermiş gözüküpte vermeyen siyasetçiler yapıyor.İsmini yazmaktan imtina eden arkadaş.Aleviler herzaman birlikten ve beraberlikten yana olmuşlardır.Bizlerincinsen deincitme felsefesiyle yetişmiş insanlarız.Bizde ayrılık olmaz.
Yeterki birbirimize eşit yurttaş bilinci ile bakalım.Yine de duyarlılık gösterip ismini yazmadan da olsa yorum yaptığınız için sizlere teşekkür ediyoruz.
Thumbs Up Thumbs Down
7
naci 17/07/2010 08:26:56
avatar
Bu olaya alevi -süni olayı olarak bakmak çok yanlıştır.Biz aleviler yüzyıllardır bu ülkede sünni inançları doğrultusunda asmile edilmeye çalıştık ve halen aynı gözle bakıldığını düşünüyorum.Bu olay alevi inancına inanmış gibi gözüken ve onları hiçe sayan bir zihniyetin tekrarıdır.Hızır paşalar hiç bitmeyecektir.Bu toplum gururlu ve onurlu bir toplumdur.Yüzyıllardır Cem evsiz durduk yine dururuz.Ama bu ihaneti,bu umursamazlığı, yok saymayı hazmedemeyiz.Bu olay, başlangıçta konuşarak ortak bir yol bulmaya gidelebilirdi ama bizler yok sayıldık.Zorumuza giden bunlardır.Lütfen bu olaya empati yaparak bakarsak daha iyi anlayacağız.Bu toplum bu ülkenin temel taşlarıdır.Sevgiler-Saygılar...
Thumbs Up Thumbs Down
7
ALİ 17/07/2010 09:41:40
avatar
Can çok güzel bir konuya değinmişsin Torbalıda Aleviliğini unutmuş çok insan olduğunu öğrendim ve çok şaşırdım şaırdığım kadarda üzüldüm Bulgaristan,Yugoslavya ve Romanya'da göç etmiş bu gerçekleri kendilerine anlatalım alevi olduklarını bilsinler Tahtacı Alevileri olarak sünni gibi yaşamaya başladık diyenlerle karşılaştım

Cami: toplanmak Cem:toplanmak Camide ibadet yapılır, Cem evinde ibadet yapılır.
Camide hoca ibadetin yöneticisi, Cem de Dede yöneticisi
Namaz ibadet , Semah ibadet.benim döndüğüm semah, gittiğim cem Allah rızası için. bunun dışında yapanlar beni ilgilendirmiyor, bu konuda da düşünce aktarmam zaten haddim değil. herkes istediği gibi algılar bunu.
Thumbs Up Thumbs Down
5
ATATEKİN DOĞAN 19/07/2010 08:07:22
avatar
SEVGİLİ MUHUTTİNİM YAZINIZ ÇOK MÜKEMMEL BİLMEDEN ARAŞTIRMADAN TEPKİ GÖSTERMEK HER İKİ TARAFADA ZARAR VERİR BURADA YAPILACAK ŞEY HEM DERNEK YETKİLİLERİ HEMDE SAYIN BELEDİYE BAŞKANIMIZ NEREDE HATA YAPTIKLARININ ÖZ ELEŞTİRİSİNİ YAPARAK DAHA MANTIKLI YAKLAŞIM İÇİNDE BİR BİRLERİNİ ANLAYARAK SORUNU ÇÖZE BİLECEKLERİNE İNANIYORUM.DİYALOGSUZLUK HER ZAMAN ZARAR GETİRİR NEDEN VE NİÇİNLERİ GAYET SAMİMİ HOŞGÖRÜ LÜ VE OLGULUK İÇİNDE ANLATILIRSA HER İKİ TARAFTA BİRBİRİNE YARDIMCI OLACAĞINA İNANIYORUM TÜM OLUMSUZLUKLARIN DAYATMACILIKTAN KAYNAKLANDIĞINI UZLASININ OLMADIĞI YERDE KARARLARIN DOĞRU VERİLEMEDİĞİNİ İKNA EDEMEDİĞİN KİŞİYE EH NE YAPALIM SENİN DEĞİN OLSUN DENİR AMA BUNUN ALT YAPISI OLMADIĞI İÇİN ALDIĞINI SANDIĞIN ASLINDA HİÇ ALINMAMIŞ VE KENDİ KENDİNİ ALDATMIŞ OLURSUN ONUN İÇİ HER İKİ TARAFTA DAYATMACILIKTAN UZAK GAYET SAMİMİ,CİDDİ VE DÜRÜST YAKLAŞIM İÇİNDE OLUNMALI BAK YAPTIRDIM VEYA YAPTIM MANTIĞI İLE DEĞİLDE YAPTIK MANTIĞI İLE ORTAK UZLASI İÇİNDE BASKICILIKTAN UZAK KARAR ALINILIRSA BU TÜR ÜZÜCÜ OLAYLARI OLMAYACAĞINA İNANIYORUM SEVGİLERİMLE
Thumbs Up Thumbs Down
-3
Muhittin CENGİZ 19/07/2010 17:20:53
avatar
Değerli Dostlar;
Konu ile ilgili ana yazının yazılışından bu tarafa 4 gün geçti. Henüz 7 adet yorum oldu. Her şeyden evvel, dernek başkanının konu ile ilgili bir açıklama yazması ve konuyu genişletmesi gerekirdi. Bu henüz olmadı. Umarım Sayın Dernek Başkanı Engin TÜRKDOĞAN'da incelemeye gerekli hassasiyeti gösterir de en azından yanlış anlaşılmalara neden olmaz. Konunun açılımı ve tartışılması, ilgililerin görüşlerini bildirmesi; aynı zamanda kamuoyunun da asıl beklentisini gösterecektir. Bizce çok önemli olan Cem Evi yapımı hususu, acaba Sayın Belediye Başkanı İsmail UYGUR' un dediği gibi birkaç alevinin takip ettiği ve istediği bir husus mu? ... Cem Evi yapımını gerçekten de acaba birkaç alevi mi istiyor? Bazen insanın kafası karışıyor...
Thumbs Up Thumbs Down
2
Hasan Kuday YILMAZ 19/07/2010 22:49:01
avatar
sevgili hocam;
haklısınız olaya bu derece ışık tutan bir yazıya 7 yorum-bir tanesi ibrahim kaya'dan üstelik- oldukça az ve ne yazık ki yazının değerini anlamadna yazılmış.Benim bu zamana kadar yazmama nedenim ise biraz sitenin teknik sorunları ile bağlantılı-şu 10 yoru meselesi- belki daha değerli fikirler ortaya çıkar diye düşündüm.Ama sizin sitemiminizden sonra dyanamayıp naçizane bir kaç şey paylaşmak istedim.
Hocam öncelikle uygar ve örgütlü toplumlarda miting ve yürüyüş çok önemli bir silahdır.Ama ilçede 10000 oyumuz var deyip 100 kiş yürürseniz maskeler düşer, keller görünür.
Bir de ben bu ilçede her türlü tepki yürüyüşü ve protestosunu her türlü sivil toplumdan gördüm ama ilk kez bu kadar acemice yapılanına şahit oluyorum. Bir kere hiç sevmem ve asla savunmam ama, adam Cemevini yapmayacağım demiyor.Önce bir dinlemek ve ona göre karar vermek gerekmiyor mu? Belki de yıllardan beri ülke genelinde ve içinde yaşadığımız toplumda şahit olduğumuz Alevi hoşgörüsüne ve aklıselimliğine bu kadar acemi ve bu kadar bireylere indirgenmiş bir protestoyu yakıştıramadığımız içindir bu tepkimiz. Bir de dikkat çekmek istedğim önemli bir husus; sayın dernek başkanı basın açıklmasında başkana hitaben; 'Ramazan Bey' demesi nasıl bir ruh halidir? kendisini CHP genel başkanında Alevi olduğunu kastederek ilçedeki tüm alevilerin oylarına ipotek koyduğunu mu ima ediyor? Eğer bunu ima ediyorsa yürüyüş esnasında arkasına dönüp baktı mı ki, peşinden kaç kişi geliyor.
Ya da hocam ben de çıkıp; torbalının yarısı kadar olan tire'de 50-60 cami var-en yenisi 300 yıllık- bizde de 10-12 tane desem ve bende çamlığın göbeğine cami istesem tepki mi kime vereceğim.
Mesela 3000 hanenin en az 12-13 bin nüfusa sahip Cumhuriyet mahallesinde-sadece kooperatiflerin olduğu kısımdan bahsediyorum- 20 gün sonra başlayacak ramazanda teravih namazı kılacak cami yok.şimdiye kadarda Sabri Şeker'in ahırdan bozma mescidinde namaz kılınıyordu desem yeni bir tartışma yaratmış olur muyum?
Bir ara söyledim tekrar söylüyorum;
Cemevinin başatan seçilen ve rezil kepaze pazarlıklar sonucu verilen yeri külliyen yanlıştır. Bu vesile ile değiştirilmesi ilçenin bir şansıdır.
Cemevinin ilçedeki tüm alevi kardeşlerimizin ibadetlerini rahatça yapabilecekleri geniş bir kampüs alanında doğru bir projeye ihtiyaçları vardır.Saygılar sunarım.Sevgi ve ışıkla...
Thumbs Up Thumbs Down
0
Muhittin CENGİZ 20/07/2010 05:51:53
avatar
Sevgili Kardeşim Hasan;
Belliki bu her zaman olduğu gibi iğneleyici yorumlarınız bazılarının hoşuna gitmeyecektir. Ancak insanlar başkalarının hoşuna gitsin diye değil, öğle düşündükleri için yazmalıdırlar (sizin yaptığınız gibi.
Ben de burada naçizane, BİR ELEK koydum ortaya, ben de dahil olmak üzere (eleğin numarası bellidir) bu eleğin içerisine bizleri koysun ve sallasınlar ki; işe yaramayanlar alta gitsin işe yarayanlar ise eleğin üstünde kalsın. İri ve ufaklar (kendi içinde) bu şekilde birbirinden ayrılabilsin.
Genel değerlendirmeler yapacağım için konuyu burada keseceğim. Eleği sallayanlardan birisi de SİZ olacağınız için şimdiden teşekkür ediyorum. Ayrıca yazılarınızın son cümlesi "Sevgi ve ışıkla..." cümlesi ile bitiyor. Çok hoş bir temenni. Işıkla... felsefi bir kabul sonucu kullanılmaktadır. Bu konuyu da benim için bir gözden geçirir misiniz? Tekrar teşekkürler...
Thumbs Up Thumbs Down
-1
Engin TÜRKDOĞAN 21/07/2010 18:28:34
avatar
Elbetteki iki tarafta kendinde hata aramalı ama şunu belirtmek isterim ki sayın İsmail UYGUR OSMANLI DEVLETİ SADRAZAMLARI GÖRÜNTÜSÜ VERDİĞİ SÖYLENİYOR.BU SÖYLENTİLER DOĞRU İSE ASTIĞIM ASTIK KESTİĞİM KESTİK BİLİNCİ ANLAYIŞINDA DEMOKRASİ ARANMAZ.BİZ PİR SULTANIN TORUNLARIYIZ,HAKLININ YANINDA HAKSIZIN KARŞISINDAYIZ.DAYATMALARA ASLA VE ASLA BOYUN EĞMİYECEĞİZ.OLDU BİTTİ ANLAYIŞINA GETİRİLEN CEMEVİ ARSASI NIN FÜGÜRANLARI ELBETTE ANLAŞILIP GÜN YÜZÜNE ÇIKACAKTIR.BİZ GERÇEK TORBALILIYIZ,TORBALININ ÖZ EVLATLARIYIZ BİLİNCİNİN ÜRÜNLERİ DEĞİLMİDİR BU SONUÇ.AÇIKÇA SÖYLEYEYİM ALEVİLERE YAPILAN BU İHANET,TORBALIYI YÖNETİYOM DİYENLERİN ALEVİLERE BAKIŞ AÇISINI ORTAYA KOYMAKTADIR.AYRICA SEÇİM DÖNEMİNDE BİZDEN DESTEK İSTİYEN ARKADAŞLARIN SESİ SOLUĞU ÇIKMAZ OLDU.EVET DEMOKRATLIK SÖYLEMLE OLMAZ,İCRAATLA OLUR.GERÇEK DEMOKRATLAR TARAF TUTMAZ HAKLININ YANINDA OLUR.BÜYÜK BAŞKANIN GÖLGESİNDE SERİNLENEN DEMOKRATLAR BEKLEYİN AZKALDI GERÇEK DEMOKRATLAR GELİYOR.
Thumbs Up Thumbs Down
0
Mehmet DURAN 23/07/2010 20:35:58
avatar
Sevgili Muhittin Bey;
Sagıdeger Alevi Kardeşler;
Hürriyet, demokrasi ve hak dostları:
Diyecek çok şey ama diyemiyor; sultanlar ülkesini kardeşler ülkesi yapabılmenin yolunu/ yollarını sormak istiyorum hepimize sadece!?
Saygılarımla...
Thumbs Up Thumbs Down
1

Muharrem YILMAZ 23/07/2010 20:55:48

avatar

Sağır'ın selam anlayışı;
Kişi kulakları duymayan sağır adama, Selamın aleyküm diyor. Sağır; elindeki yaptığı işe göre Samı kertiyorum diyor. Sağıra " Nasılsın iyimisin? diyor." Sağır "Öküze de oluuur, Camış a da" diyor.
Bilmem anlatabildim mi?
Sosyal sitelere ekle: Add to your del.icio.us del.icio.us | Digg this story Digg

Subscribe to comments feed Yorumlar (0 gönderilen):

Yorum gönder comment

Lütfen resimde gördüğünüz kodu girin:

  • email Arkadaşına gönder
  • print Sayfayı yazdır
  • Plain text Düz metin
Etiketler
Bu yazı için etiket yok
Bu yazıyı oyla
5.00
Powered by Vivvo CMS v4.1.2